Levned |
- Fik efter skoletiden en uddannelse som møbelsnedker, holdt af at tegne og rejste 1965 til Paris for at arbejde på Peter Bramsens grafiske værksted. Peter Lautrop begyndte i 1967 at arbejde som tegner ved dagbladet Information, leverede siden tegninger til bl.a. Tidens Kvinder, Politisk Revy, Hætsjj samt Vindrosen, illustrationer til bøger af Ole Grünbaum, udgav den grafiske mappe Børnelokkereni samarbejde med Jørgen Haugen Sørensen, tegnede plakater og arbejdede med film samt TV. Lautrop var meget optaget af magtforholdet mellem mennesker og blev vred over udnyttelse og manipulation, hvilket bl.a. kom til udtryk i Bamsernes Befrielsesfront Poul Høst-Madsen skrev den fantastiske samt mystiske historie om bamser, der besætter en Nordsjællandsk landsby og gennemfører et langt, anarkistisk revolutionsforløb i kamp mod politi samt myndigheder og med forhandlinger med politikere på højeste plan. Bamsernes befrielsesfront - hele historien udkom siden som bog. Lautrop modtog midler fra Statens Kunstfond og Andreas Harboes fond, Hafnia fondets kunstnerlegat, Storm P., Villiam H. Michaelsen, Christian Købke samt Alfred Schmidts legater. Foretog rejser til Spanien, Budapest, Madeira og deltog i udstillinger i Jugoslavien, Canada, Belgien, Bulgarien, Nürnberg samt Norge, udstillede i Danmark på bl.a. Poex og Grønningen samt ved en del separatudstillinger.
|
- Tegner, bladtegner i Information fra 1967 til c. 2000. Siden tegner ved Berlingske Tidende.
"Peter Lautrop var i begyndelsen af sin karriere påvirket af Jørgen Haugen Sørensen, som han også flere gange arbejdede sammen med. Han blev tidligt optaget af den franske tegner Siné's piktografiske bladtegninger, som illustrationerne til Ole Grünbaums bøger og tegningerne i Information bærer præg af. Når L. koncentrerede sig om disse illustrationer, var han den perfekte satiriske tegner, hvor det vigtigste var, at tegningen havde sin virkning på læseren. Det er kontante emner, som menneskenes begær og griskhed, der utilsløret stilles til skue. Det var den tankeløshed og hensynsløshed, som de blindt forfulgte disse mål med, der optog ham. Magtforholdene mellem mennesker fremstilledes, og en evig kamp mellem figurerne befolkede L.s tegninger. I Bamsernes Befrielsesfront stillede L. disse magtrelationer i et absurd lys. Hans billedverden afspejler vreden over, at nogle altid er udsat for udnyttelse og manipulation af andre. Heroverfor står dyreverdenen som det forsonende element. I 1986 var L. dybt inddraget i illustration og grafisk tilrettelæggelse af Informations tillæg Moderne Tider. Han tog skridtet fra den simple piktografiske tuschpennetegning til at arbejde med tuschpenslen i mere grafisk betonede virkemidler, som ofte lå tæt op ad træ- eller linoleumssnittet. Tegningerne er i de senere år blevet mere universelle og har ikke altid en umiddelbar sammenhæng med aktuelle begivenheder eller artikler, uden dog at den stærke virkning på læseren er blevet svækket af den grund. L. har også arbejdet med collage og i sin senere personlige streg endda udført landskaber, som besidder sine egne rå og nøgne kvaliteter, helt forskellige fra de satiriske tegninger. (Lasse Hultberg i Kunstindeks Danmark).
|