- Haugen Sørensen, Jørgen, *1934, billedhugger. *3.10.1934 i Kbh. Forældre: Maskinarbejder og montør, senere fabrikant Leo Haugen S. og Dagny Amanda Mårtenson. ~ 1955 med keramikeren Martha Zøllner Jensen ( se Zøller Jakobsen, Martha), * 18.11.1935 i Kbh., datter af vaskeriejer William Knud Albert Zøller J. og Helvig Edel Kristiansen. Ægteskabet Opl. 1962. Samliv fra 1968 med kunsthistoriker Jette Mühlendorph Christensen, *5.1.1942 i Nørresundby, datter af forretningsfører Harald C. og Augusta Mühlendorph Knudsen. (Pia Kristine Münster i Kunstindeks Danmark).
"Jørgen Haugen Sørensen (født 3. oktober 1934 i København, død 18. november 2021 i Pietrasanta i Italien var en af Danmarks betydningsfulde billedhuggere. Jørgen Haugen Sørensen opholdt sig og arbejdede siden sin ungdom i udlandet. I 1960'erne i Paris, siden Verona og fra 1971 mest i Pietrasanta i Toscana, Italien. Han modtog fra 1982 livsvarig kunstnerydelse fra den danske stat.
Jørgen Haugen Sørensen var bror til maleren og grafikeren Arne Haugen Sørensen.
Han modtog Eckersberg Medaillen i 1969 og Thorvaldsen Medaillen i 1979, Ny Carlsbergfondets romerstipendium, Statens Kunstfonds 3-årige stipendium, Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, Anne Marie Carl Nielsen, Premio Fratelli Roselli – ”Pietrasanta e la Versilia nel mondo” 2016.
Jørgen Haugen Sørensen var medlem er kunstnersammenslutningerne Decembristerne og Grønningen samt Veksølund, Udstillingssted for Skulptur fra 1978-2010.
Han voksede op under 2. Verdenskrig, og hans tidlige barndomsår var derfor præget af krigens frygt.
Forældrene blev skilt, og Jørgen og hans bror Arne Haugen Sørensen blev boende hos moderen, Dagny, på Amager.
Jørgen og broderen Arne blev ofte holdt inden døre og blev sat til at tegne og male.
Karriere
Jørgen Haugen Sørensen begyndte som 15-årig i lære som gips- og pottemager i København. Allerede her viste han en enestående evne til at forme, men han fortsatte sine studier på egen hånd. Som 19-årig udstillede han i 1953 tre skulpturer på Charlottenborg i København.
Herefter begyndte han en lang og særdeles produktiv karriere som billedkunstner.
Jørgen Haugen Sørensen er især kendt for sine ekspressive dyre- og menneskefremstillinger, som for eksempel hans tidlige slagterscener.
I løbet af 1960'erne arbejdede Jørgen Haugen Sørensen i Paris og Italien, hvor han blev inspireret af den politiske og oprørske situation, som kendetegnede perioden. Her arbejdede han blandt andet med film.
Efter at have besøgt flere bronzeværksteder og marmorbrud i Italien begyndte Haugen Sørensen at arbejde med sten i et geometrisk formsprog. Det ekspressive udtryk bliver dog vedvarende i Haugen Sørensens kunst, samtidig med at han udvikler flere monumentale skulpturer.
Jørgen Haugen Sørensen har lavet flere udsmykningsopgaver over hele verden, blandt andet Huset der Regner på Sankt Hans Torv på Nørrebro i København.
Senest har Jørgen Haugen Sørensen udsmykket Københavns Domhus med værket Justitio og Vidnerne. Værket består af fem dramatiske relieffer, som står i kontrast til domhusets harmoniske arkitektur.
Udvalgte offentlige skulpturer
De Kantede Bær´ Og De Glatte Glider København; Industriel Rejsning Den Olympiske park, Seoul, Korea; Tashankara Sakarya Cad. Ankara, Tyrkiet; Huset Der Regner København; Kolossen til Amager Ny Carlsbergfondet til Tårnby Kommune; Supplement til Titlens afskaffelse, Yorkshire Sculpture Park, England; Justitio og vidnerne Københavns Byret, Domhuset." (Wikipedia, 2024)
|